Anförande om hållbar turism

Ledamot Jessy Eckerman, anförande
Tack, talman! Egentligen hade jag inte tänkt säga någonting för det är så många som har sagt så mycket saker. Men jag blev så himla inspirerad när jag satt och googlade lite.

Jag vill slå ett slag för en möjlig nisch som ingen ännu har tagit upp ännu inom den åländska turismstrategin. Vi talade lite om det under förra mandatperioden när vi pratade om Ålands väg ut ur coronan och det är nördturismen, eller kanske den lite mörka turismen som man kallar den för.

Vi har många outforskade berättelser och sägner på Åland som kanske bara går vanliga ålänningar och turister förbi. Några kanske har läst lite i någon historiebok någon gång i tiden och kanske inte riktigt vet var det var som det hände. Men det här är en bra idé ska jag berätta för er.

Historieturism finns i nästan alla samhällen. Man har skyltar, man har berättelser, man har hus och man har hotell med olika sorters teman. Det är kanske inte alltid är en jätteglad och trevlig historia bakom. Men det här är någonting som lockar folk, det är lite spännande och det är lite obehagligt. Folk är hemskt nyfikna på sådana här saker.

Det finns några bra och roliga exempel här under senaste tiden. Vi hade ett hotell här på norra Åland som fixade hit spökjägare, som har över 130 000 följare på Youtube, för att göra en live. Ja, det här var väl kanske lite fånigt tyckte gemene ålänning, men det var en genial idé. Jag försökte hitta siffror på hur många som egentligen följde det här, men jag kan säkert säga att nästan alla ålänningar var nog in och trynade en gång eller två gånger på Youtube tills de stängde av den här grejen. Genialiskt! Jag tror att det här hotellet kommer att få väldigt många nya besökare som kanske vill veta om det spökar eller inte. Det tyckte jag att var en riktigt bra och cool grej.

Ja, vad har vi mera för händelser som har skett på Åland? Vi kan titta i historieböcker osv. Vi har häxprocesser, vi har avrättningsplatser och vi har olika gravar från olika tider. Vi har många spännande berättelser om ålänningars liv och att bo på en liten ö med ganska jobbiga förhållanden. Man pratar nu om Stormskärs Maja, men vi har också fyrvaktare som har bott på ensliga fyrar. Man kan göra en grej av det och en historia av det. Finns det något här som man kan utveckla? En rundtur i Ålands kanske lite mera spännande och lite mera udda resmål. Kom och testa att bo på en öde fyr en helg! Testa att bo som Stormskärs Maja! Kom och kolla häxorna – ja, ni förstår vart jag vill komma.

Vi har en hel skattkista med många små guldkorn som kanske kunde intressera en ny turistgrupp. Det är många som är intresserade av till exempel platsers estetik, historia och berättelser. Det är en nisch som kanske inte kräver mera än att hitta någon som är så där alldeles underbart in nördad och insnöad i någon av de här berättelserna och som får det här fina uppdraget att berätta det här vidare och starta upp någonting. Det behöver kanske inte kosta så mycket pengar. Skyltning och information är jätteviktigt. Tänk dig när du är ute och cyklar på Åland och mitt i allt så sätter du dig ner på en bänk och försöker fika och så står det någonting helt konstigt på den skylten. Va? Är det här verkligen en massgrav från vikingatiden? Det hade jag ingen aning om. Vad kanske man gör då? Då kanske man tar sig vidare till nästa ställe och det kanske finns flera. Vi har enorma, enorma utvecklingsmöjligheter.

Som ledamoten Röblom sade så är skyltning och information är jätteviktigt. Jag vet att det finns en hel del sådana här saker, men jag tror att det här är en viktig grej för till exempel museibyrån att ta vara på, alla de här hemliga, gömda skatterna som vi har runt om i vårt samhälle. ”Oj, jaha, det var här det hände, det hade jag ingen aning om. Vad är det här för stenhög? Jaha, det är ett sådant här röse.” Ni vet, historierna kan gå hur långt som helst.

Till sist. Jag skulle vilja säga att åländska kockar är med i svenska och finska program är en jättebra sak och att åländska deltagare deltar i svenska realityserier och underhållningsprogram är bra. Varje gång en ålänning gör karriär utomlands och lyfter Åland som sin hemort så är det helt superbra. Det är helt fantastiskt! Gud vad bra Åland är på den här sortens marknadsföring!

Vill du bara komma till Åland utan stress och måsten och inga evenemang så ska det också vara helt okej.

Sist och slutligen det viktigaste, det går inte att prata om en hållbar turism utan att i samma fråga lyfta den ekologiska hållbarheten och hur man åstadkommer en turism på en grön ö i ett blått hav. En av de största utmaningarna vi har är våra transporter just nu, att vi har så mycket utsläpp och att vi inte själva sköter om vår natur och den viktigaste resursen som vi har för en hållbar turism. Tack!

Lämna en kommentar